Marshall Rosenberg heeft zijn basistraining online staan. Je kunt alvast beginnen en smaakt het naar meer dan kun je een training zoeken bij jou in de buurt. www.geweldlozecommunicatie.org
'Alles wat we doen of zeggen, doen we om een universele behoefte te vervullen.' Ook alles wat we niet doen of niet zeggen! Onze behoeftes zijn de motor in ons, onze levensenergie.
En wat een ander ook doet of zegt, dit gaat niet over jou. Je hoort enkel welke behoeftes van de ander vervuld of onvervuld zijn.
Verbindende communicatie is geen formule om je zin te krijgen. Het is een dynamisch proces, een nieuwe taal die oude gedragspatronen doorbreekt zodat we ons niet langer terugtrekken of aanvallen als we oog in oog staan met veroordeling of kritiek. Wanneer we onze aandacht richten op het helder krijgen van wat we waarnemen, voelen en nodig hebben in plaats van te oordelen of te veroordelen, ontdekken we de taal van ons hart.
Probeer eens:
Neem een situatie waarin de communicatie niet zo ging als dat je graag wilde. Wat gebeurde er? Wat deed iemand, wat zei iemand?
Wat had je nodig op dat moment? Zoek uit die lijst je behoefte. (1-3)
Wat kun je doen en wat wil je doen om deze behoefte te vervullen?
Voorbeeld
Collega zegt: "Dat is niet zo collegiaal van je"
Als ik die opmerking uitpluis kom ik misschien op het volgende: Ik voelde mij verbaasd en geïrriteerd omdat ik helderheid en waardering nodig had. Om mijn behoefte aan helderheid te krijgen kan ik aan mijn collega vragen: "Kun je mij vertellen hoe je het graag gezien had?"
Omdat alles wat we doen of zeggen voortkomt uit een behoefte die we proberen te vervullen, weet ik op dat mijn collega ook een behoefte probeert te vervullen met: ' Dat is niet zo collegiaal van je.' Dat deze opmerking niks over mij zegt. Mogelijk probeert mijn collega op deze manier iets van samenwerking, duidelijkheid of ondersteuning te vervullen?